Baigli cu nuca si mac


Reteta de la Dana Szocs

Imi aminteam franturi din copilaria mea in care mancam un cozonac care imi placea,dar multi ani (spre rusinea mea) nu am stiut ca le zice “Baigli”.Cozonac din cel pufos “mazgalit” cu urme de umplutura nu mananc nici astazi,se pare ca pretentiile de copil s-au pastrat,iar daca cozonacul este de la magazin…nici atat nu ma apropii de el.Asa ca,cred ca am pierdut sirul anilor in care nu am mai mancat cozonac si astazi pentru prima data am decis sa fac si eu.Multumesc fetelor care m-au ajutat cu idei si sfaturi Rocs,Rita,Cris,Laura-bucataras,din a carei reteta m-am si inspirat in mare parte,cu…mici adaugiri proprii,ca altfel la mine nu se poate Sunt oricum tare mandra de ce am facut si daca asta a fost prima oara,cu siguranta vor urma multe altele

Am folosit pentru aluat:

650-700gr faina
200 gr unt
200 ml lapte
100 gr zahar brut
100 gr smantana pt frisca
2 oua
1 plic de drojdie uscata
coaja rasa de la o portocala
coaja rasa de la o lamaie
scortisoara,anason macinat

Pentru umplutura cu nuca:

200 gr nuca macinata
o mana buna de stafide
75 gr zahar brut nerafinat
zeama de la o jumatate de portocala
2 albusuri

Pentru umplutura de mac:

100gr mac macinat
40 ml lapte
50 gr zahar brut
zeama de la o jumatate de portocala
2 albusuri
3 linguri cacao
+ 4 galbenusuri pentru uns cozonacii

Am pus laptele la incalzit,pana atunci,intr-un castron mare am pus faina,untul,smantana,ouale,drojdia,coaja de lamaie si cea de portocala,scortisoara,anasonul macinat si la urma laptele caldut.Am framantat aluatul bine pana cand a inceput sa se dezlipeasca de mana si,desi se spune ca baigli nu se dospesc,eu am lasat aluatul sa dospeasca aproximativ 1 ora,la loc caldut.

Umplutura de nuca:
Am macinat cu ajutorul blenderului miezul de nuca,peste el am adaugat usor laptele pana cand am simtit ca umplutura are consistenta dorita,am adaugat zaharul,stafidele si zeama de portocala si am amestecat bine pana cand zaharul s-a topit.Inainte de a umple aluatul,am batut spuma albusurile cu un praf de sare si am incorporat usor spuma de albus in compozitia de nuca.

Umpiutura de mac:
Am pus la fiert laptele cu zaharul,macul l-am macinat cu rasnita de cafea,dupa ce laptele a fiert si zaharul s-a topit,am adaugat si macul,am amestecat bine,am mai lasat 30 secunde pe foc si apoi am dat umplutura la racit.Cand s-a racit am adaugat zeama de portocala si inainte de a umple cozonacii,am adaugat albusurile batute spuma cu un praf de sare.Mie aceasta compozitie mi-a iesit un pic subtire,si am observat asta abia dupa ce am umplut un cozonac,asa ca la al 2-lea am adaugat in compozitie cacao pentru a o ingrosa.

Dupa ce aluatul a dospit,l-am impartit in 4 parti egale,fiecare parte am intins-o bine cu sucitorul (fara a mai folosi faina) pana a ajuns la lungimea tavii (de chec),apoi am pus umplutura lasand cam 1,5 cm marginile libere si am rulat aluatul ca si la rulada.Am uns deasupra cu galbenus de ou,am intepat cu un cutit aluatul din loc in loc pentru a face loc aburului sa iasa si sa se patrunda bine cozonacii si i-am dat la cuptor pana cand s-au rumenit frumos si s-au patruns bine.

A fost o experienta frumoasa,mai ales ca a fost prima data,pe care abia astept sa o repet,sper eu de Craciun.

Pofta mare!
Mai multe retete delicioase de la Dana gasiti pe blogul ei Papabundetot

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu