Dulceata de cirese in sirop de zahar


 Reteta de la Didi- Food design

O retetea prinsa intr-un comentariu lasat de Oana Igretiu la Bucatar Maniac pe blog :)
Pentru mine este o metoda complet noua, nu stiu daca este mai populara in zona Ardealului, pentru ca am aflat ca mai multi dintre voi o stiti si asa faceti dulceata de mai multa vreme.
Varianta aceasta m-a cucerit si o recomand, deoarece: fructele se fierb doar cateva minute (cu exceptia anilor mai ploiosi cand fructele sunt deosebit de zemoase
si pe care trebuie sa le fierbeti putin mai mult) si presupun ca pastreaza mai multe vitamine decat fierte indelung. Alt mare avantaj din punctul meu de vedere este ca pastreaza o nuanta de culoare
apropiata celui a fructului crud, insemnand ca este rosiatica ci nu maro sau neagra (daca ciresele nu sunt negre/amarui). Siropul are o nuanta roz incantatoare si consistenta o puteti controla
dupa bunul plac, obligatoriu faceti proba paharului cu apa. Daca o veti consuma pe paine la micul dejun, borcanul pe care il desfaceti, il veti tine la frigider iar acest sirop se va mai ingrosa si va sta pe paine
(am probat). Alt mare avantaj este ca se face si repede, fara sa stropeasca totul in jur. Nu pe acest criteriu recomand, ci pentru argumentele anterior mentionate.

Rafinamentul suprem la aceasta dulceata de cirese, mi se pare sa ii adaugati putina esenta de migdale (nu multa pentru ca este puternic aromata si devine amarui preparatul daca exagerati). Eu am impartit in doua dulceata (la final) si am amestecat esenta in jumatate dupa
ce am gustat intr-o cescuta ca sa vad cum imi place. Prin urmare, nu trebuie sa o aromati pe toata, nu va fi poate pe gustul tuturor. La cea din cirese albe pe care le-am vazut deja in piata, musai sa adaugati.
La aceea merge fara dubii.

INGREDIENTE
1 kg fructe cirese/visine (fara samburi)/capsuni/etc.
1 pahar cu apa (maxim 200ml)
zeama de la o lamaie
OPTIONAL (dar recomand): esenta de migdale - de la 1/3 lingurita la mai mult

PREPARARE
Speli fructele, le scurgi bine de apa si le cureti de codite si samburi (fara sa isi piarda forma).
1. Intr-o cratita cu suprafata mare de evaporare pui la fiert la foc mediu zaharul, apa si zeama de lamaie care ajuta fructele sa isi pastreze culoarea. La primul clocot, reduci focul la minim. Siropul rezultat va avea consistenta cam ca la ciocolata de casa daca ati preparat si stiti.
Scazi siropul proband din cand in cand astfel: picuri intr-un pahar cu apa rece si picatura isi pastreaza forma cand cade la fund, nu disperseaza imediat. Mie mi-a scapat o suvita si si-a pastrat asa forma
ca un viermisor pe fundul paharului. Depinde acum si de calitatea zaharului, daca acesta cristalizeaza pe peretii oalei, muti siropul in oala curata inainte de a pune fructele.
2. Tragi cratita de pe foc, pui in sirop toate fructele fara sucul lasat (anul acesta este in exces) si apoi le fierbi la foc mic spre mediu pentru vreo 4 minute. Ciresele, desi pietroase,
au lasat ceva suc, si dupa 6 minute aratau asa:

M-am cam speriat, mi se parea ca seamna mai degraba cu un compot. Nu va descurajati. Opriti focul si depozitati-le (nu la frigider) intr-un loc racoros acoperite cu un prosop udat cu apa rece
si stors zdravan. Lasati pana a doua zi. In mod normal, fructele vor trage siropul si vor "confia" . scuze ca iar repet, anul acesta fructele au acumulat multa apa si a doua zi siropul mi se parea cam subtirel
asa ca am strecurat fructele si am fiert siropul cu sucul lasat de fructe peste noapte, timp de 10 minute. Puteti sa il fierbeti mai mult sau mai putin, pana obtineti consistenta dorita.
Apoi am pus fructele in siropul fierbinte si le-am fiert impreuna doar 5 minute pentru ca aratau cum trebuie si aveam temerea sa nu isi schimbe culoarea.
Am depozitat iar la rece acoperind cratita cu prosopul udat si stors (daca e prea larga cratita, poti sa pui pe mijloc o ustensila cu coada lunga ca sa nu ajunga prosopul in dulceata.
Fiind cantitate putina, seara era deja rece, sterilizasem borcanele cu metoda de aici si am pus dulceata rece in borcanele pe care le-am inchis etans cu capacul lor.


Ca sa nu ne ma certe Oana, n-am pus dulceata fierbinte in borcane ci am respectat cu sfintenie ceea ce a spus: "dulceata nu se pune fierbinte in borcane!" si prin urmare,
nu mai avea nici un rost sa intorc borcanele. Sa nu ma spuneti, dar eu tot metoda cealalta o prefer in cazul dulcetii fara conservant, pentru ca am testat pe 5 feluri de dulceata depozitate in camara calda de bloc.
Nu am un spatiu racoros unde sa o tin vara. Doar iarna pot sa o mut in balconul inchis. Am probat anul trecut pe 5 feluri de dulceata si mai am si acum din ele nemodificate, conservate perfect fara conservant.
Eu v-am spus, traditional, dulceata se pune rece in borcanele sterilizate, voi folositi metoda de ambalare a dulcetii, aceea care se potriveste conditiilor de depozitare.
Sa va fie de folos!

Mai multe retete delicioase de la Didi gasiti pe blogul ei Food design




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu